Atelier Dusk Trilogy visar hur en serien växer

Atelier Dusk Trilogy visar hur en serien växer

0
0
(0)
--Annons--

Det bästa sättet att uppskatta en klassisk Atelier-serie har kommit. Gust och Koei Tecmo har åstadkommit Atelier Dusk Trilogy, vilket ger människor de bästa DX-versionerna av Atelier Ayesha, Atelier Escha och Logy och Atelier Shallie. Även om att få allt på en gång i en sammanställning är en välsignelse, finns det andra bonusar. Denna sammanställning betyder att vi har det enklaste sättet att förstå vad som händer i Dusk-världen och bästa sättet att se hur dessa spel tar idén om vardagen och tillväxten och tillämpar dem som spelkoncept.

Atelier Dusk Trilogy-sammanställningen gör det lättare att bättre smälta en serie där det finns ett växande mysterium och oro i bakgrunden. Förtvivlan är konstant i vart och ett av dessa tre titlar, även om vi har plockiga hjältinnor som Ayesha, Escha och de två Shalliesna med deras ständiga rörelse av aktivitet, optimism och passion. (Inte för att Logy inte är plockig, men han har inte samma nivå av entusiasm.) Världens situation blir värre i varje spel. Fler människor tappar tillgången till vatten när skymningen sjön expanderar. Vi ser att människor kämpar och antik teknik fortsätter att orsaka problem.

Eftersom Atelier Dusk Trilogy täcker ett decennium, hjälper denna senaste kombinerade släpps oss hur människor tenderar att hantera dessa växande incidenter. I Atelier Ayesha är hennes syster Nio “väckt bort” vid en ruin. Det introducerar oss till en värld där människor gjorde misstag i det förflutna, vilket ledde till felaktigt hanterad alkemi, fel som börjar få stora negativa effekter och till och med en extremist som har beslutat sättet att hantera den. Alla blir besvärliga, men Ayesha och Nio är de enda som verkligen släpps av vad som händer.

När människor väl är bekanta med denna värld och dess svårigheter, sparkar Atelier Escha och Logy upp saker. Vi har en mer befolkad stad och det finns en mer central regering, men den är inte bra på sitt jobb. Människor experimenterar med sätt att hantera alkemi nu, vilket leder till olika metoder för att få problem. Ruiner är fortfarande farliga, men vi lär oss hur de kan fungera, vad som kan gå fel och kanske upptäcka sätt att hantera problem. Vi är inte nära en slutlig lösning, men vi närmar oss.

Detta innebär att Atelier Shallie kan gå in utan hinder. Vi vet att saker och ting inte är rätt för varken hjältinna eller människorna omkring dem. Shallotte försöker hitta ett sätt att komma förbi och överleva. Hon respekteras inte, hon kämpar för att hålla sin fars alkemiverkstad igång, hon bor i ett mindre välmående område i en större stad och ändå hyser hon. Hon visar oss hur livet är när vi äntligen kommer nära att träffa stenbotten innan hon äntligen förbättras. Shallistera visar oss desperationen av människor som har buktat under skymningshavet. Hennes folk har inget vatten. Hon går till den centrala byn för att få hjälp, men ingen accepterar henne, ingen lyssnar på henne och hon ser sig stå inför ett hinder efter det andra. Genom hennes historia finner vi definitiva svar.

I vart och ett av Atelier Dusk Trilogy-spelen är det vanligt att se hur alkemi och en persons dagliga liv sammanflätas. Med var och en utvecklas spelet för att bättre visa upp balansen. I Atelier Ayesha har vi en ung kvinna som inte ens ser sig själv som en alkymist. Hon betraktar sig själv som apotekare. Genom att utföra åtgärder bygger man upp minnespunkter. När hon har tillräckligt med minnen kan hon skriva i sin dagbok. Journalisering hjälper henne att komma med nya idéer. Allt hon upplever kommer att föra henne närmare att lösa Nios problem under treårsfristen.

Med Ayesha hade vi någon som närmade sig saker från en personlig vinkel. Både Escha och Logy är professionella och statliga anställda i Atelier Escha och Logy. Detta innebär att deras tillväxt är beroende av att regeringsuppgifterna ska rensas. Att arbeta kan påskynda deras möjliga utveckling och få dem till olika mål. Det finns fortfarande en känsla av körning, men vi ser vad som händer när andra människor engageras och det finns mer struktur. Vi får också uppdrag från regeringen var fjärde månad, där varje period har över 20 av olika storlekar för de anställda att slutföra.

Båda Shalliesna befinner sig i situationer där progressionssystemen i Atelier Ayesha eller Escha och Logy inte skulle fungera för dem. Stera försöker bevisa sig själv och få den hjälp som hennes by behöver. Lotte vill tjäna sitt liv, men kan inte få ett stabilt jobb. Så deras spel antar ett Life Task-system. Det finns flera sätt människor kan hjälpa varje hjältinna att uppnå sina mål, till exempel att använda alkemi för att skapa föremål eller gå in i farliga situationer för att bekämpa monster. Vad du gör bestämmer vilken typ av uppgifter som kan komma upp, som hjälper till att driva dig framåt. Eftersom ingen omedelbart försvinner och ingen regering håller vakten finns det inga tidsgränser.

Folk som hämtar Atelier Dusk Trilogy på Nintendo Switch, PlayStation 4 eller PC får direkt se hur en värld och alla som bor i den växer. Vi ser när en situation blir svårare och människor gör mer för att anpassa sig och överleva. Atelier Ayesha börjar med ett mer fokuserat spel som har en strikt gräns och en tragedi som främst påverkar två karaktärers liv. Atelier Escha och Logys omfattning växer, tittar på hur en regering svarar och proffs reagerar. Sedan, med Atelier Shallie, träffade vi toppen. Ännu fler är i hårda strider och två unga kvinnor gör allt de kan för att försöka överleva. Samlingen ger oss denna kompletta och omfattande känsla av tillväxt och omfattning såväl som vinstutdelningen spelare förtjänar.

Hur användbart var det här inlägget?

Klicka på en stjärna för att betygsätta det!

Genomsnittligt betyg 0 / 5. Antal röster: 0

Inga röster hittills! Bli den första att betygsätta detta inlägg.

Om författaren
Mr X

Mr X

Har varit med sen starten av sidan och hjälper Kenta att driva sidan framåt. Postar en hel del nyheter, då det är något jag tycker är kul att göra