Kommer EA Slutligen Lära sig efter FALLEN ORDER försäljningen?

Kommer EA Slutligen Lära sig efter FALLEN ORDER försäljningen?

0

Jedi: Fallen Order har haft både kommersiell och kritisk framgång sedan lanseringen förra månaden. Försäljningen har lett till något nytt hopp för Star Wars-fans. Ett spel med en spelare under EA som satte pengar på intäktsgenerationen och också sålde bra. Ändå är Fallen Ords utgivningsförsäljning betydligt mindre än den mycket eftertraktade Battlefront II. Kommer den allmänna opinionen att uppväga råa vinstmarginaler och äntligen lära EA fördelarna med en ärlig produkt?

Föreställ dig investerarnas styrelse på EA, alla satt runt ett motbjudande långt bord. I spetsen har vi Andrew Wilson. Bredvid honom, chef för Respawn Studios, Vince Zampella i det locket som han alltid gillar att bära. Den ena efter den andra går olika män i kostymer, investerare, in i styrelserummet och tar sina platser. Fjärrsamtalskärmen är inställd och ännu fler män i kostymer sitter och väntar förväntat på andra sidan. Alla är här. Vince andas djupt, står upp och börjar tala. Det som följer, som han utan tvekan är medveten om, är en av de tuffaste försäljningsplatserna han någonsin kommer att göra.

Dessa EA-investerare kommer att förvänta sig en viss typ av produkt tonhöjd. Men efter mycket upphettad debatt med Wilson om spelgemenskapens tankesätt kommer Vince idag att slå upp något som kostymerna helt är vana vid. Jedi: Fallen Order – ett spel med en spelare utan intäktsgenerering.

Jag låtsas inte förstå logistiken i miljardärens investeringsspel men ovanstående scenario är ett snyggt fiktivt sätt att titta på saker. Ett slags spel som EA verkligen inte är främling för. Det är den typen av spel som har gjort EA samtidigt till ett av de mest framgångsrika och mest hatade av spelbolagen i världen. Spelet skulle bokstavligen vara jungfruligt territorium för Andrew Wilson. Hans hela karriär som VD för Electronic Arts har byggts på att locka dessa investerare med rovdrivande intäktsgenerering och garanterad avkastning. Ändå, utan dessa rovdrivna bearbetningar, har Jedi: Fallen Order varit en kritisk framgång oavsett. Hur ser den framgången ut i kalla hårda siffror?

En EA-representant såg nyligen till att slösa bort tid på att berätta. Jedi: Fallen Order skulle bli EA:s snabbaste PC-titel någonsin. Under de två första veckorna i hyllorna såldes 89 000 fysiska kopior. Även om vi inte har specifika nummer för digital försäljning, har EA också berättat att det har haft den snabbast säljande digitala versionen någonsin för ett Star Wars-spel. Alla väldigt djärva uttalanden men låt oss dra tillbaka det lite och sätta saker i perspektiv. Jedi: Fallen Order-försäljningsfönstret var faktiskt 33% mindre än i Battlefront II. Vilket är bonkers, med tanke på den globala skandalen som fortfarande genomsyrar Battlefront II:s existens. Den förstnämnda skulle vanligtvis kallas en “underprestanda” av EA.

Under de första tre månaderna skiftade Battlefront II 7 miljoner enheter och EA uppgav att det var hälften av vad de väntade sig. Denna siffra fick “underprestatören” -behandling. Vi har ännu inte nått tre månader in i det senaste Jedi-äventyrets liv, men EA säger att dess initiala försäljning är på en tredjedel mindre än Battlefront II så långt utsläppt. När det gäller vinster skulle EA vanligtvis se på Battlefront II som den mer framgångsrika produkten (håll mig här). Efter släppningen av Battlefront II tillkännagav de att den första försäljningen blev en besvikelse. Fallen Order säljer ingenstans i närheten av så många kopior och EA-zoner på det positiva, och gör sedan denna positivitet offentlig. Detta ger mig hopp och det borde ge dig hopp också.

Vanligtvis för EA, om ett spel “underpresterar”, blir det svepat under mattan. Inga fler offentliga tillkännagivanden efter utsläpp, inga skryt. Det är mycket ovanligt då att EA skulle välja att skryta med Fallen Order, med tanke på dess ”låga” utgivningsförsäljning jämfört med Battlefront II. Star Wars är en massiv franchise och alla spel inom dess universum garanteras en grad av framgång, oavsett kvalitet. Med andra ord, alla Star Wars-spelutgivningar skulle troligen ha rekordbrytande försäljningsmetriker någonstans om du grävde efter dem från rätt vinkel. EA kunde lika gärna ha gjort ett stort tillkännagivande, med uppgift om vilket misslyckande försäljningssiffrorna för Fallen Order har visat sig vara.

Kommer du ihåg de investerarna tidigare? Det är värt att tänka på att sådana tillkännagivanden är lika mycket för dem som för oss, om inte mer. I en värld av investeringar i videospel, dessa offentliga tillkännagivanden faller alla in i analysspelet. Positivt eller negativt matar de in i ett gigantiskt förutsägelsespel för att ta reda på om “nästa stora sak” kommer att vara just det – värt att investera i. I att stiga upp Fallen Order när det gjorde relativt mindre pengar säger EA effektivt “Denna singel spelarens grejer är okej! Titta, det är framgångsrikt. Nästa gång vi gör en så kommer det att vara värt att investera i ”. Det, mina damer och herrar, är där mitt hopp kommer in.

Med tanke på komplexiteten i all denna teoretisering, låt oss bara se till att jag inte blåser en massa varm luft. Låt oss ta en titt på hur EA brukade behandla Vince Zampella där mikrotransaktioner var ingenstans att se …

Titanfall 2 var en av de mest uppskattade skyttarna denna generation. Med Vince Zampella vid rodret visade sig Respawn sig skicklig på många områden. Kampanjen var högst upp i sin klass och utsökta rörelsemekanik spelade underbart till en multiplayer som erbjöd ett galet tak med hög skicklighet. Hela paketet läggs till en produkt som senare skulle visa sig att Respawn är värd att köpas ut av EA. Oroande som det kan vara, återstår detta att ses som en bra eller dålig sak.

Vad EA förmodligen inte gillade var Titanfall 2s brist på mikrotransaktioner. Att dela många likheter med Call of Duty (en franchise Zampella hade tidigare arbetat med), både Zampella och EA visste hur lätt spelet kunde ha fått pengar. Men det var det inte. I Respawns ögon var det tillräckligt med en ärlig “vad du ser är vad du får”. Jag kanske räcker till tennfoliehatten lite, men det kan vara anledningen till att knappast någon visste att Titanfall 2 släpptes när den gjorde det. EA var tidens spelets utgivare kastade mycket mer marknadsföringskott efter sitt eget interna projekt – Battlefield 1.

När du gräver i det nog fick Titanfall 2 en riktigt dålig hand. Det var mot en annan populär och lång tid franchise. Det erbjuder också en liknande multiplayer-tung upplevelse. EA tvingade spelare på en budget att välja genom att släppa de två inom en vecka efter varandra. Naturligtvis gick majoriteten för Battlefield 1 och EA: s inhemska bebis fick den garanterade framgången som utan tvekan kastades för investerare månader tidigare.

EA: s nuvarande beteende kring deras nya Star Wars-titel har därför varit förtjusande oförutsägbar. De har erfarenhet av att se till att en produkt under paraplyet får mer framgång än den andra. Titanfall 2 och Battlefield 1 kunde ha släppt en eller två månaders mellanrum, men eftersom det var deras utgivningsdatum var tydligt konstruerade. Nu har vi en spelare-titel som enligt deras typiska standarder har “underpresterat”. Men det är inte så EA ramar in det.

Det viktigaste uttaget av allt detta är att EA skulle kunna ta det första steget i en drastisk politikförändring. Många som läser idag kommer att känna sig cyniska och med rätta. När allt kommer omkring har vi haft ett decennium av EA som utnyttjar förolämpande intäktsplaner mot oss. De har häckats runt vissa terminologier som till exempel lotboxar, och föredrar att de istället kallar ”överraskningsmekanik”. På sex år efter att ha fått en Disney-given Star Wars-licens har vi haft fyra spel, varav en var en mobilutgåva. De har gett oss gott om skäl att vara skeptiska.

Men ett litet korn av hopp finns i Jedi: Fallen Order och hur EA närmar sig sina försäljningssiffror. Allt som diskuteras här måste dock tas med en nypa salt. När allt kommer omkring har vi ännu inte sett vad EA gör nu. Det finns en liten chans att de äntligen har böjt sig under vikten av negativ opinion. En liten chans att saker äntligen bara kan förändras.

Hur användbart var det här inlägget?

Klicka på en stjärna för att betygsätta det!

Genomsnittligt betyg / 5. Antal röster:

Inga röster hittills! Bli den första att betygsätta detta inlägg.

Om författaren
Mr X

Har varit med sen starten av sidan och hjälper Kenta att driva sidan framåt. Postar en hel del nyheter, då det är något jag tycker är kul att göra