Hur Sony och Microsoft har hanterat PS5 och Xbox Series X hittills

Hur Sony och Microsoft har hanterat PS5 och Xbox Series X hittills

0

Microsoft och Sony kommer återigen mot varandra i en konsolstrid som kommer att äga rum under högsäsongen senare i år. PS5 och Xbox Series X är för närvarande inställda på att komma ut ungefär någon gång mellan oktober och december. Genom att avslöja avslöjande tidslinjer för PS4 och Xbox One-generationen kommer de nya konsolerna troligen att lanseras någon gång i november.

Släppdatumet av konsoler är vanligtvis förutsägbara och detta är särskilt sant denna gång med tanke på hur nära konsolerna ska lanseras. PS4 och Xbox One kom ut inom en vecka efter varandra under november 2013 i Nordamerika med båda konsolerna lanserade till stor framgång när det gäller försäljning.

Intressant nog verkar historien att upprepa sig eftersom båda företagen har fastnat ett fönster för lanseringssemester för både PS5 och Xbox Series X. De betydande skillnaderna mellan hur endera företaget fungerade då och nu kommer sannolikt att forma framtiden för denna nya konsolgeneration.

När Microsoft och Sony avslöjade Xbox One och PS4 2013, fanns det en tydlig och slående skillnad mellan konsumenternas reaktioner på endera konsolen, vilket skapade en så intensivt konkurrenskraftig konsolatmosfär, som inte har varit bevittnat sedan Nintendos dagar kontra Sega. Den här gången spelar saker redan ut betydligt annorlunda.

I maj 2013 bedövade Microsoft spelvärlden med det som så småningom visade sig vara en av de största PR-ramarna i branschen. Dom hade meddelat Xbox One, uppkallad efter sin förmåga att vara allt-i-ett-maskinen för vardagsrumsunderhållning – ett mål som har varit en prioritering av Microsofts Xbox-division sedan starten. Även om konsolen var lovande och full av potential förstörde Microsoft sin egen förmåga att marknadsföra den framgångsrikt utan att Sony betonade sin enorma brist på viktiga funktioner – till exempel förmågan att spela begagnade spel.

Även om det idag anses vara en eftertanke, var ämnet begagnade spel så viktigt under 2013 att det fick ett företag med flera miljarder dollar att underkasta sig den massivt negativa mottagningen. Rykten började inledningsvis virka om att ingen av konsolerna skulle kunna spela begagnade spel, med Sony som valde att hålla sig borta från ämnet under sin avslöja av PS4 i februari. Så småningom bekräftade Microsoft under avslöjandet att det skulle förhindra begagnade spel som bara startade skredet av problem som följde efter. Dess fokus på TV-program och live sportunderhållning drog också spelet som inte bryr sig om de sakerna.

Microsofts problem förstärktes först under E3 samma år, Sony var inte bara billigare än Xbox One:s lanseringspris, men Sony undergrävde också massivt hela Microsofts vision för sin nya konsol genom att tillåta använda spel på PS4, utarbeta oändliga jämförelser av spelare online. Strax därefter bytte Microsoft sitt tanke sätt och följde Sonys ledning, vilket tvingade dem att spela uppsättningar i försäljning och mind share sedan dess.

Under The Game Awards 2019 chockade Microsoft återigen spelvärlden, den här gången i ett mycket mer positivt ljus. Den avslöjade formen av den nya Xbox Series X, en annan Halo Infinite trailer, och visade upp Senuas Saga Hellblade 2. Den fokuserade inte på TV-program och sport, utan gjorde i stället det traditionella avslöjandet, vilket lämnade ett mycket bättre intryck jämfört med förra gången. Om Microsoft håller fart, kommer det säkert att slåss mot Sony, som har lyckats komma över den inlösningsbågen som Microsoft fortfarande befinner sig i.

Sony är återigen på topp och försöker stanna kvar. Liksom Microsoft gjorde Sony ett enormt fel i att uppröra konsumenterna tillbaka under PS3:s lansering i november 2006. Konsolen var extremt dyr på 600 dollar (det fanns en 20 GB SKU för 500 dollar, och det var notoriskt svårt att utveckla spel för.

Efter att ha tagit en 180 graders vändning, gjorde Sony vad dom kunde för att göra PS4 så tilltalande som möjligt, och med sin senaste milstolpe på över 100 miljoner sålda enheter lönade sig försöket massivt. Den här gången tar Sony en något annorlunda inställning. Efter att ha avslöjat konsultens tentativa specifikationer förra året under en intervju (som verkar vara i linje med att konkurrera med Xbox Series X, med båda konsolerna med SSD: er och strålspårningsteknologi) tar Sony det långsammare i sin nästa generations strategi . Trots allt är ett av de enda bekräftade spelen för PS5 Godfall, som publiceras av Gearbox. Dessutom avslöjade Sony bara logotypen för den nya konsolen, så att den rör sig i en märkbar långsammare takt än Microsoft.

Det uppenbara skälet är att hålla sig på en konkurrenskraftig nivå med Microsoft, eftersom dom med säkerhet inte vill lämna ledningen dom har fått med PS4-generationen. Tillägget av tidigare frånvarande funktioner som bakåtkompatibilitet för PS5, som ryktas vara bakåtkompatibelt med PS1, PS2, PS3 och PS4-spel, är bara en annan möjlighet att förbli konkurrenskraftig. Båda konsolerna startar med lärdomar från tidigare generationer.

PS5 och Xbox Series X är planerade att lansera semester 2020.

Hur användbart var det här inlägget?

Klicka på en stjärna för att betygsätta det!

Genomsnittligt betyg / 5. Antal röster:

Inga röster hittills! Bli den första att betygsätta detta inlägg.

Om författaren
kenta

Är jag som skapat K-Gamer.se och även driver sidan framåt