Epic Games förvärvar Quixel

Publicerat av kenta

Epic Games har officiellt förvärvat Quixel, ett företag som grundades tillbaka 2011 med målet att påskynda processen att bygga digitala miljöer genom att erbjuda skaparna 3D-byggstenar för sina projekt. Huvuddraget med detta förvärv är att Epic Games kommer att ta med Quixels bibliotek med över 10 000 2D- och 3D-fotogrammetrytillgångar gratis till Unreal Engine-utvecklare.

Quixel har över 100 anställda i 6 olika länder och deras tillgångar används av företag som Bungie, Naughty Dog, EA DICE, SEGA och mer.

Trots att de anställda nu ansluter sig till Epic Games kommer den primära verksamhetscentret att förbli i Sverige.

Quixel Megascans är ett bibliotek med en stor samling högkvalitativa skanningar som kan tillämpas på Unreal Engine-projekt. Skanningarna kan variera från vegetation, brister, kakbara ytor och många fler. Tidigare i år visade Quixel exakt vad Unreal Engine kan använda Megascans.

Epic Games kommer också att föra Quixels Bridge och Mixer-verktygsuppsättningar till Unreal Engine-utvecklare gratis samma dag som Megascans går gratis. För närvarande har det inte varit något officiellt datum för när dessa produkter kommer att gå gratis. Bridge tillåter utvecklare att enkelt hantera tillgångarna och skicka dem till alla återgivare, motorer eller DCC (Digital Content Creation). Mixer möjliggör anpassning av material, blandning av texturer och målning. Tim Sweeney, VD på Epic Games talade om förvärvet “Genom att komma tillsammans med Quixel för att göra Megascans gratis för all användning i Unreal Engine, är denna nivå av konstnärlighet nu tillgänglig för alla från trippel-A-studior till indier.”

Hur användbart var det här inlägget?

Klicka på en stjärna för att betygsätta det!

Genomsnittligt betyg / 5. Antal röster:

Inga röster hittills! Bli den första att betygsätta detta inlägg.